Leuke ‘Schaakslag der Steden’ en goede schaakpromotie

Een van onze teams bij het buitenschaakspel op Plein 1992.

Onze eerste ‘Schaakslag der Steden’, de ‘Battle of the Cities’, die afgelopen zaterdag plaatsvond, is heel geslaagd.

Een uniek schaakgebeuren en een hele mooie schaakpromotie!

Drie teams tegen elkaar

Drie teams van Maastricht schaakten tegen drie teams van Parkstad. Eerst speelden de jeugdteams tegen elkaar, daarna Team B en daarna Team A. De jeugd speelde remise. Ook bij Team B werd het remise. Bij Team A won Parkstad. Proficiat natuurlijk aan Parkstad!

Wil je de partijen zien? Dat kan, klik dan op onderstaande hyperlink.

Partijen

Buitenschaakspel

De teams speelden op een groot buitenschaakspel. Onze teams schaakten op het buitenschaakspel op Plein 1992 bij Centre Céramique. Wel moesten we vanwege het weer eerst naar binnen, maar dat mocht de pret niet drukken. Overigens werd de eerste zet gedaan door oud-wethouder Bert Jongen van de gemeente Maastricht. Dank hiervoor. Ook wethouder Anita Bastiaans kwam een kijkje nemen. Dank voor de getoonde belangstelling.

Parkstad speelde op het buitenschaakspel op Promenade 2 in Heerlen.

Hoe ging het nou eigenlijk in z’n werk?

Maastricht en Parkstad vormden teams van max. 10 spelers. De spelers overlegden met hun teamgenoten over de te spelen zet. De zetten werden door een teamcaptain vastgesteld en uitgevoerd op het buitenschaakspel. De zetten werden via het internet doorgegeven aan de tegenstanders.

Wij kregen onze teams goed gevuld. Dank aan allen voor het meedoen.

Festival Maas!

Het was een leuk evenement en een geweldige schaakpromotie. Het idee was ontstaan bij Helmer Wieringa. Helmer was de grote kartrekker van dit project en hij heeft heel veel mensen weten te mobiliseren. In Maastricht werd het ingepast in het Festival Maas! Er waren in het kader daarvan allerlei activiteiten in de binnenstad en er was dan ook heel veel belangstelling.

Live

De partijen konden online gevolgd worden via een livestream, voorzien van commentaar.

In samenwerking met:

• Stichting Limburg Schaakt
  • Schaakvereniging Maastricht
  • SV Voerendaal
  • Festival Maas!
  • Centre Céramique Maastricht
  • Boekhandel van der Velden Heerlen

Helmer had enkele sponsors weten te regelen:

We zeggen deze begunstigers hartelijk dank voor de steun en Helmer en alle andere vrijwilligers dank voor de inspanningen. Bij een van de sponsors, bakkerij Koos, konden na afloop krentenbollen gesmikkeld worden.

Fotoalbum

Hieronder een fotoalbum.