Bekercompetitie 2023-24

Dit jaar is de bekercompetitie op inschrijving, zoals besloten tijdens de ledenvergadering, in de hoop dat een zo groot mogelijk aantal van de partijen daadwerkelijk wordt gespeeld dit jaar. De aanmeldingen verliepen vlotjes, op een enkeling na, maar op donderdag 5 oktober gingen 29 namen de lotingsbox in. Voor degenen die alles nog wat onduidelijk vonden: het reglement is beschikbaar op de website, zowel in Nederlands als Engels, maar hierbij nog even een samenvatting: de beker is een knock-out competitie die volledig willekeurig wordt geloot. De wedstrijden worden gespeeld tijdens de interne competitie, en tellen ook mee voor de interne competitie. Als je een bekerwedstrijd loot, maar je tegenstander is er niet, krijg je ook gewoon een wedstrijd voor de interne competitie, zoals altijd. Het idee hierachter is dat de interne altijd doorgaat, zodat iedereen die wil spelen ook altijd kan spelen. Als we de beker los zouden doen van de interne, zouden veel mensen helemaal geen partij hebben, of zij zouden moeten kiezen tussen de competities, en dat lijkt het bestuur niet gewenst.
De regels zijn eenvoudig: als je speelt voor de beker, krijg je een iets gereduceerde tijdcontrole van 75m+20s/m. Als de wedstrijd in remise eindigt, telt de remise voor de interne, maar worden er twee blitzpartijen gespeeld van 3m+2s/m met wisselende kleur, om te bepalen wie er doorgaat naar de volgende ronde. Als ook dan nog geen beslissing is gevallen, speelt men een armageddon partij op loting: wit krijgt 5 minuten, zwart 4, geen increment. Zwart heeft aan remise genoeg om door te gaan. De kleur voor de armageddon wordt geloot.
Als je tegenstander niet aanwezig is, wordt de bekerwedstrijd op een later tijdstip gespeeld. Voor elke ronde van de beker zijn ten minste 4 donderdagen ingeruimd, zodat er ruim de gelegenheid is om de wedstrijden te spelen, ook wanneer een speler onverhoopt verhinderd is. Het is toegestaan om een bekerwedstrijd buiten de donderdag om te spelen, en de uitslag per whatsapp door te geven aan de wedstrijdleider. Als een wedstrijd niet is gespeeld voor de loting van de volgende ronde, dan gaat de speler door die het vaakst aanwezig was op de donderdagen.

Halve finale

Op donderdag 7 maart lootte aspirant-lid Hester, zonder te weten wie wie is, en daarom op de meest onpartijdige manier mogelijk, de halve finale, waaruit twee krakers rolden. Jelmer en Michal maakten er een boeiend gevecht van, waarin laatst genoemde een pionnetje won, wist te consolideren en daarna naar de winst kon spelen. Twee weken later waren Ronald en Jasper in de gelegenheid om hun wedstrijd te spelen: een drakenvariant van het siciliaans waarin Jasper via een handige zettenvolgorde een goede versie wist te bereiken, maar in het vervolg niet door kon drukken, zelfs nog verloren kwam te staan, maar waar Ronald de winst niet kon vinden en ook wel opgelucht was om weg te komen met een studieuze remise waarin de torens werden geofferd voor de laatste pionnen en twee blote koningen overbleven. Deze remise betekende barrage, en daarin bleek bij Jasper de batterij leeg, want die blunderde twee keer, waardoor Ronald doorstoot naar de finale.

Jelmer Veltman – Michal Bodický 0-1
Ronald Nelissen – Jasper Zilverberg ½-½  Ronald wint na barrage 2-0

Derde ronde

Op 18 januari lootten onze voorzitter en extern wedstrijdleider onder toeziend, doch op afstand, oog van de wedstrijdleider (die ziek thuis zat) de derde ronde. Helaas konden wederom niet meteen wedstrijden worden gespeeld, maar dat neemt niet weg dat u zich kon verheugen op een viertal mooie wedstrijden. Bas deed wat hij kon, maar kampioen Michal was gewoon te sterk. Datzelfde gebeurde mij tegen de teamleider van ons eerste KNSB-team Jelmer. Jasper leek op het oog af te wikkelen naar een gewonnen toreneindspel tegen Frans Neus, maar gaf achteraf ruiterlijk toe dat hij verschrikkelijk blunderde en van geluk mocht spreken dat hij dat eindspel overhield aan de bende. Ten slotte werd één wedstrijd reglementair beslist op aanwezigheid, waardoor ook Ronald zich mocht melden in de halve finale, hoewel dat ook wel het verwachte resultaat was gezien het ratingverschil.

Bas Pasterkamp – Michal Bodický 0-1
Reinier Overtoom – Jelmer Veltman 0-1
Ronald Nelissen – Emanuel Santi 1-0R
Jasper Zilverberg – Frans Neus 1-0