Bekercompetitie 2022-23

Tweede ronde van de beker

We zijn in een logischerwijs wat rommelige eerste ronde, met vijf reglementaire resultaten vanwege niet gespeelde partijen, naar een “rond” aantal van 32 spelers gegaan, en vanaf nu loopt de beker als een normale knockout competitie. De loting voor de tweede ronde vond op donderdag 24 november plaats. Onder toezien oog van de secretaris lootte Thijs de partijen voor de tweede ronde. Mede door een externe bekerwedstrijd, die toevalligerwijs ook op deze avond plaatsvond, konden er deze avond slechts twee partijen gespeeld worden voor onze beker: Harry hield Guus knap op remise, maar dolf het onderspit in de blitz barrage. Max had het erg lastig tegen een ongebruikelijk uitziende Benko van Mick, maar wist de partij toch in zijn voordeel te beslissen. Hiermee zijn de eerste twee spelers in de derde ronde bekend.

Er zijn nog drie reguliere donderdagavonden waarop de wedstrijden uit deze tweede ronde kunnen worden gespeeld: 8, 15 en 22 december (1 december is de eerste blitz avond). Het is overigens toegestaan om buiten de donderdagavonden je bekerwedstrijd te spelen. Hiertoe kun je een afspraak maken met je tegenstander, en de uitslag kun je dan doorgeven aan de intern wedstrijdleider Reinier, die de uitslag hier zal verwerken. Het competitiereglement voor alle interne competities, waaronder ook de beker, vind je hier.

De partijen in de tweede ronde:

Maxim Hollands – Mick Godding 1-0
Peter Vanderheijden – Jelmer Veltman
Sivaswamy Vannadil – Nikos Sidiropoulos
Guus de Boer* – Harry Nietsch ½-½ -Guus wint na barrage
Alaettin Gundogmus – Frans Helmond
Bas Pasterkamp – Federico Valier
Svetlana Hakobjan – Hans Hoornstra
Jos Uiterwijk – Frank Clevers
Erwin Komrij – Michal Bodický
Jack van den Akker – Reinier Overtoom
Ton Leenen – Akul Gupta
Prasanna Sivaswamy – Helmer Wieringa
Aditya Jaksani – Niek van Haeringen
Hein de Boer – Jasper Zilverberg
Sai Lalkota – Valliappan Natarajan
Frans Neus – Ryan Lucas

Eerste ronde

De loting verliep wat hectisch, met veel vragen en ook nieuwe geïnteresseerden, maar uiteindelijk lootte onze voorzitter voor een mooie eerste ronde, waarin we van een groep van 47 spelers naar een factor van twee zullen gaan. Hierdoor hebben een groot aantal spelers nu nog een bye. Vanaf de tweede ronde zitten we op een gebruikelijk aantal van 32 spelers voor onze knock-out competitie, en zal iedere nog actieve deelnemer aan spelen toe komen.

Voor degenen die alles nog wat onduidelijk vonden: het reglement is beschikbaar op de website, zowel in Nederlands als Engels, maar hierbij nog even een samenvatting: de beker is een knock-out competitie die volledig willekeurig wordt geloot. De wedstrijden worden gespeeld tijdens de interne competitie, en tellen ook mee voor de interne competitie. Als je een bekerwedstrijd loot, maar je tegenstander is er niet, krijg je ook gewoon een wedstrijd voor de interne competitie, zoals altijd. Het idee hierachter is dat de interne altijd doorgaat, zodat iedereen die wil spelen ook altijd kan spelen. Als we de beker los zouden doen van de interne, zouden veel mensen helemaal geen partij hebben, of zij zouden moeten kiezen tussen de competities, en dat lijkt het bestuur niet gewenst.
De regels zijn eenvoudig: als je speelt voor de beker, krijg je een iets gereduceerde tijdscontrole van 75m+20s/m. Als de wedstrijd in remise eindigt, telt de remise voor de interne, maar worden er twee blitzpartijen gespeeld van 3m+2s/m met wisselende kleur, om te bepalen wie er doorgaat naar de volgende ronde. Als ook dan nog geen beslissing is gevallen, speelt men een armageddon partij op loting: wit krijgt 5 minuten, zwart 4, geen increment. Zwart heeft aan remise genoeg om door te gaan. De kleur voor de armageddon wordt geloot.
Als je tegenstander niet aanwezig is, wordt de bekerwedstrijd op een later tijdstip gespeeld. Voor elke ronde van de beker zijn ten minste 4 donderdagen ingeruimd, zodat de ruim de gelegenheid is om de wedstrijden te spelen, ook wanneer een speler onverhoopt verhinderd is. Het is toegestaan om een bekerwedstrijd buiten de donderdag om te spelen, en de uitslag per whatsapp door te geven aan de wedstrijdleider. Als een wedstrijd niet is gespeeld voor de loting van de volgende ronde, dan gaat de speler door die het vaakst aanwezig was op de donderdagen.

De partijen voor de eerste ronde:

Kaspar Kallast – Federico Valier 0-1R
Hans Hoornstra – Reza Rahimi 1-0
Dien Slangen-Knuit – Alaettin Gundogmus 0-1
Hein de Boer – Marvin van Meegen 1-0
Maxim Hollands – Bas Radstake 1-0R
Erwin Komrij – Maarten van Laatum 1-0
Kevin Sentjens – Sai Lalkota 0-1
Edwin Pompert – Reinier Overtoom 0-1R
Praseet Poduval – Bas Pasterkamp 0-1R
Frans Neus – Jack Goossens 1-0R
Frans Helmond – Thijs Markus 1-0
Peter van Hooijdonk – Michal Bodický 0-1
Jelmer Veltman – Jonas Heck 1-0
Sivaswamy Vannadil – Marco Catola 1-0
Nikos Sidiropoulos – Arthur Franssen 1-0

En deze spelers hebben een bye, en gaan dus automatisch door naar de 2e ronde:

Aditya Jaksani
Akul Gupta
Frank Clevers
Guus de Boer
Harry Nietsch
Helmer Wieringa
Jack van den Akker
Jasper Zilverberg
Jos Uiterwijk
Mick Godding
Niek van Haeringen
Peter Vanderheijden
Prasanna Sivaswamy
Ryan Lucas
Svetlana Hakobjan
Ton Leenen
Valliappan Natarajan

De loting voor de 2e ronde is op 24 november.