Het wonder van Nijmegen

Drie nederlagen op rij. UVS ziet ons graag komen!

Op de mooie UVS web site lezen we:

“UVS 3 Speelt zaterdag tegen de hekkensluiter Maastricht1 die tot nu geen enkel matchpunt behaalde …wij hebben maar 1 matchpunt… komende zaterdag zijn er in ieder geval goede kansen om daar verandering in te brengen.”

Ja na drie nederlagen op rij zouden we er nu eens tegen aan gaan. Ontspannen op reis met de trein met Christopher vanuit Maastricht op de kop af 2uur 17 (moet er nog steeds aan wennen noordelijk Nederland is heel ver weg) Christopher vergat in te checken maar kreeg geen boete van de conducteur. Zou het geluk ons toelachen vandaag?

[12:38] kwamen we aan bij de speelzaal aan, even zoeken, trappen op en daar stonden een aantal schakers te wachten…. zijn jullie van Maastricht? De wedstrijd is al begonnen om 12:00!

Een reeks binnensmondse vloeken. Want als je met minder dan 5 spelers opkomt wordt het pas echt een drama.

Het reglement.

“Indien een tiental niet met tenminste 6 spelers en een achttal niet met tenminste 5 spelers 60 minuten na het vastgestelde aanvangstijdstip in het speellokaal aanwezig is, geldt de wedstrijd als niet gespeeld en bepaalt de competitieleider een nieuwe datum en plaats voor de wedstrijd.

Na kennisneming van de omstandigheden welke tot het niet opkomen met tenminste 6 respectievelijk 5 spelers hebben geleid, bepaalt de competitieleider de eventuele straf, welke bestaat in het in mindering brengen van 2 matchpunten, dan wel een boete, waarvan het maximum door de Algemene Vergadering van de KNSB wordt vastgesteld, dan wel een combinatie hiervan. Tevens kan de competitieleider bepalen dat de vereniging waarvan het team niet is verschenen, de kosten van de zaalhuur en arbiter van de nader vastgestelde wedstrijd of een deel daarvan betaalt en/of eventuele reiskosten.”

Met andere woorden dit moet je niet willen.

Een tip voor UVS

Later hoorden we van Rezar dat hij weliswaar een mail had gekregen van de teamleider maar dat hij over het ongebruikelijke aanvangstijdstip had heen gelezen. Tip voor UVS : vraag nadrukkelijk bevestiging van de wederpartij of men de afwijkende tijd gezien heeft.

Gered door een vriend van Hans en een broekzakbelletje

[12:20] Een vriend van Hans die in Nijmegen speelt appt ” we starten om 12:00 waar zijn jullie?”

[12:26] Rezar Dominguez vanuit Berlijn “Iedereen verzameld?”

[12:26] Reinier: Ze beginnen kennelijk om 12:00!

[12:27] Reinier: We zijn allemaal onderweg maar we komen een “beetje” te laat

Zoals we hem kennen die Reinier hij houdt zijn hoofd koel!

[12:36] Rezar Dominguez: Net gebeld met de teamleider van Nijmegen ze weten dat jullie om 1 uur komen. Sorry sorry jongens.

Beginnen om 12:00 is inderdaad ongebruikelijk de KNSB geeft aan dat de voorkeurstijd 13:00 is.

12:40 De wedstrijdleider geeft toestemming om mobiel te bellen.

12:40 Groep Soes met Ekkehard, Micha, Edwin stappen uit laten zich door voorbijgangers rustig de weg naar een parkeergarage uitleggen. Geen vuiltje aan de lucht.

12:51 Christopher belt Micha die hoort wat gemompel en denkt broekzakbelletje maar ziet plotseling de app van Reinier: Groep Soes begint te rennen

12:56 Helmer gaat naar buiten om de laatkomers binnen te loodsen eerst Groep Soes 12:57 en om 12:59 Hans en Reinier komen binnen stuiven.

13:00 Iedereen aan boord!

Helmer en Christopher zitten ruim in hun tijd (45 min) de anderen moeten het met ongeveer een 30 minuten doen!

De wedstrijd

Snel wordt duidelijk dat Edwins stukken niet willen samenwerken en een sterk loperpaar van de tegenstander doet verwoestend werk. Edwin, gentlemen als hij is gunt zijn tegenstander een mooi mat. 1-0

Ekkehard had weinig moeite met zijn tegenstander 1-1

Christopher won op zeer originele wijze een stuk

1.Dd5 Dxd5 2. cd5 en het paard kan het verder vergeten.

1-2

Hans zadelde zijn tegenstander op met een slechte loper en liet zijn witte paard overuren maken:

Er volgde 45. Pf5 Kg6 46. Pxd6 f6 47. Pf5 en zwart moet wel op f5 nemen want op 47…Th8 volgt fraai 48. Tg7 Kh5 49. g4 mat

Reinier sloeg weer toe 1.Pc3 met zijn super gezonde no-no-sense schaak. Het ging er vrij hardhandig aan toe! 1-3

Soes had inmiddels een brede onneembare vesting opgebouwd, de verwachting was remise.

Helmer stond weer eens gedrongen met zwart maar door middel van blufzet kwam hij goed te staan

Wit moet 16…exd5 Lb4 17. dxe6 fxe6 doen iets wat er eng uitziet voor wit maar na De3 staat ie beter maar nog niet beslissend i.p.v. daarvan werd Db2 gespeeld echt geen zet om trots op te zijn.

Er volgde 17…dxe4 18.fxe4 a5! 19.c5 b6!

En na 20. Dc4 won Txd4 een pion en 20. Dxb6 kan niet: Dxb6 21 cxb6 Tx d4 wint een stuk

Bij Soes gebeurde iets wonderlijks: tegenstander begon kennelijk gedreven door frustraties met een stukoffer op het fort van Soes in te hakken. Soes haalde met stukken die nooit hadden verwacht ooit nog eens actief buiten de vesting te kunnen worden met gemak een punt binnen.

1-5!

Micha Speelde een goede maar complexe partij stond wat beter maar met weinig tijd op de klok was het een te zware taak om de partij te winnen

De kritieke stand: zwart kan Pbd7 spelen er is niets aan de hand maar Pa4 wat Micha speelde, was nog wel niet beslissende fout maar het snel-koorddansen liep niet goed af. 2-5

Helmer won uiteindelijk in een toreneindspel waarin wit nog een kans miste om remise te maken

Met 57..g4! 58. hg4 h3 58.Tc8 f2+  59 Kf1 h2 60 Tc7+ Kg6 Tc6+ Kg5 Th5 Kg3

2-6 !!

En het was nog lang onrustig in de whatsapp groep.

En Rezar, trek het je niet aan, je had bijna alles in de puntjes geregeld en misschien moeten we het te laat komen maar in onze strategie opnemen!