Terugblik seizoen 2019/2020

De vereniging bestaat in 2020 honderd jaar. In het jubileumjaar is veel gebeurd en nu we aan de vooravond staan van een nieuw seizoen, is het goed om terug te blikken op de afgelopen 12 maanden. Er is on-ge-loof-lijk veel gebeurd.

Het seizoen ging goed van start met een Open Dag (simultaan, lezing  training) in de Geusselt op 24 augustus 2019 ondersteund door uitgebreide promotie: verspreiding van folders in scholen, openbare gebouwen en sociale media. Er werd een speciale folder verspreid onder studenten op de Universiteit.

Maastricht en Hogeschool Zuyd. We waren aanwezig op een introductie-event (de INKOM) voor studenten met de stand. Het ledental steeg spectaculair van 21 naar 52 met een indrukwekkend internationale populatie: we hebben inmiddels Britse en Duitse leden, maar ook Turkse, Franse, Vlaamse, Afghaanse, Italiaanse, Iraanse, Spaanse, Indonesische, Poolse, Grieks, Nederlands en Maastrichtse leden.

Er werd een jeugdafdeling opgestart die groeide onder leiding van de daadkrachtige Esther Smael van 0  naar 13 kinderen. Naast de reguliere interne competitie waarin Reinier Overtoom Kampioen was er een wedstrijd tussen studenten en senioren “Studentenslag” (minimatches rapid blitz bullet) die door de studenten werd gewonnen.

Onder de naam Maastricht100 Series werden een Blitz, Rapid en Classic toernooi  georganiseerd en geleid door de sympathieke FIDE arbiter Luc Cornet. Het Maastricht100 Classic toernooi (36 deelnemers) werd na de eerste ronde in de Geusselt ruw verstoord door de Coronacrisis. Er werd besloten om het toernooi online op chess.com voor te zetten. Tom Koolen melde zich aan spontaan aan als coördinator en helpdesk. Tom werd geïnterviewd door TV Maastricht en deed dat met verve.

Grootmeester Kandidaat Max Warmerdam won het toernooi 6,5 uit 7. Schaken achter bord was ook daarna niet meer mogelijk: de interne en alle externe competities werden afgelast. Het Limburg Open waar traditiegetrouw veel leden aan deelnemen, ging niet door op onze thuislocatie. Online schaken was het enige wat overbleef.

Onze club zocht naar modellen om online schaken wat cachet te geven. Op zondagavond deden mee met de landelijke 3min+2s Massakamp competitie op Lichess.org. En op woensdagavonden  organiseerden we de Limburg Rapid League voor Limburgse clubs. Als sluitstuk werd Limburg League Summer Series op Lichess.org georganiseerd met 48 deelnemers, ingedeeld op rating volgens round robin schema. Christopher Brookes besprak elke week via video partijen.

Gedurende het hele jaar werden trainingen verzorgd die mogelijk werden door MagnusMosa, de naam waaronder de stichting Limburg Schaakt de laatste jaren opereert. MagnusMosa is schatplichtig aan haar donateurs maar ook aan de trainers die vaak zonder vergoeding trainingen verzorgden zoals Fabian Miesen, Christopher Brookes, Gino de Mon en Hans Hoornstra. We werkten in 4 ratinggroepen. Vanaf januari trainden we op donderdagavond, waardoor de speelavond op dinsdag rustiger werd. Na de lockdown is er nog een additionele trainingcyclus opgezet, waardoor onze leden verbonden bleven.

De website werd technisch gemoderniseerd (we migreerden naar wordpress) het agendasysteem Spond.com werd geïmplementeerd en er werd speciale software ontwikkeld om online toernooien te organiseren.