Een bijzonder treffen in Nepal

Links Douglas Maclagan, oud-lid van onze vereniging. Hij woont sinds 1994 in Nepal.

Krijgen we in de groepsapp van de club ineens een aantal mooie foto’s van erelid Frans Neus die zit te schaken in Nepal.

We zien op die foto’s ook nog een aantal oude bekenden die in een grijs verleden lid waren van onze club.

Daar willen we natuurlijk meer van weten.

Waarom waren zij in Nepal?

Dat heeft uiteraard een voorgeschiedenis.

In de jaren ’80 had een groep jeugdleden een hechte onderlinge band. Er was een grote en fanatieke groep jeugdschakers, die onder leiding stond van de toenmalige jeugdleider Ton Knipschild. Er ontstonden vriendschappen. Het was een onvergetelijke tijd.

Vorig jaar september, rond de viering van het 100-jarig bestaan van onze vereniging, hield een aantal van die ‘jeugdleden-van-toen’ een reünie. Ze zagen elkaar voor het eerst sinds vele jaren weer. Zelfs Douglas Maclagan was aanwezig, helemaal en speciaal vanuit Nepal, waar hij al sinds 1994 woont.

Douglas nodigde zijn schaakvrienden uit om een tegenbezoek te brengen en daar voelden enkelen meteen heel veel voor. Zo gezegd zo gedaan. Medio oktober vertrokken Mark Huizer, Natasja Paulssen, Frans Neus (allen met partner) en Math Jongen (met zoon) voor twee weken naar Nepal.

Douglas had een mooi programma samengesteld, bestaand uit wandelen, bezoek aan een boeddhistisch klooster, bezoek van projecten van Douglas en natuurlijk… schaken! Om oude tijden te laten herleven, speelde Douglas mee aan de kant van het team uit Nederland.

Douglas zet zich al sinds 1994 in voor kinderen en zwakken in de samenleving. Hij heeft hiervoor ook al enkele malen prestigieuze awards ontvangen. Douglas is in Nepal getrouwd met Insuba, met wie hij drie dochters heeft. Op internet is heel veel over hem te lezen, eenvoudig via Google te vinden door ‘Douglas Maclagan Nepal’ in te tikken. Een van zijn projecten is Right4Childen, zie: