Project ‘Vitaliteit en Verbinding’: we delen schaakspellen uit

Schaken bij ‘Grenzeloos’ aan de Boschstraat. De clubvoorzitter te midden van Jack Goossens (links) en Jacques Timp.

Een van de motto’s van onze club is: Vitaliteit en Verbinding. Woorden die we bewust met een hoofdletter schrijven!

Schaken bevordert de mentale Vitaliteit; het houdt de hersens lenig en scherp.

Schaken bevordert ook Verbinding. Het brengt mensen met elkaar in contact. Iedereen kan dit met elkaar doen: jongeren met ouderen; mensen met een beperking met validen; jongens met meisjes; mannen met vrouwen.

Mensen van alle mogelijke nationaliteiten, culturen en sociale klassen kunnen met elkaar schaken.

Schaken verbindt!

Project

In het kader van Vitaliteit en Verbinding zijn we dit seizoen een project gestart.

Voor dit project, genaamd ‘Schaken Vitaliteit & Verbinding’, is een bijdrage verkregen van de Stichting Maastricht Vitale Stad, uitvoerder van het Maastrichts Sportakkoord. Ons project past namelijk binnen de uitgangspunten van het ‘Lokaal Sportakkoord Maastricht’.

Hoe?

Hoe willen we dat doen, dat bevorderen van vitaliteit en verbinding? We delen schaakspellen uit op locaties waar veel verschillende mensen komen, mensen die elkaar nog niet (goed) kennen en die door het spelen van een partijtje met elkaar verbonden worden.

Nadat we voor onze vereniging 40 nieuwe schaakspellen hadden aangeschaft (20 voor de senioren, 20 voor de jeugd), zijn we dit seizoen begonnen met het uitdelen van de oude borden en stukken.

Waar?

Waar delen we de schaakspellen uit? Dat doen we bij scholen, buurthuizen, cafés, verzorgingshuizen en alle mogelijke andere ontmoetingsplekken in heel Maastricht.

We zijn gaan informeren welke locaties dit zouden willen. Waar komen mensen bij elkaar waar Vitaliteit en Verbinding kunnen worden gestimuleerd door de aanwezigheid van schaakspellen?

We zijn in contact gekomen met diverse locaties die dit graag zouden willen. Inmiddels hebben we op de volgende locaties schaakspellen gebracht.

• De ontmoetingswinkel / buurthuiskamer van het Leger des Heils in de wijk Scharn. Dit  is een tweedehands kledingwinkel én een ontmoetingsplek. Iedereen (uit de buurt) kan hier binnenlopen en een kop koffie of thee drinken, wat kletsen en… nu ook schaken. Als aanvullende activiteit gaan we hier ’n keer een workshop of simultaan geven.

Ook in de Ontmoetingswinkel van het Leger des Heils in Scharn kan nu geschaakt worden. Links Eline Boersema, Coördinator Ontmoetingswinkel.
  • ‘Grenzeloos’ aan de Boschstraat in de binnenstad. Hier kun je ontbijten of lunchen. Het is een sociale onderneming die mensen met een vluchtelingenachtergrond helpt een vliegende start te maken in Nederland. Bij ‘Grenzeloos’ werd al eens een schaaktoernooi gehouden. Gaan we zeker nog ’ns doen.

Jack Goossens (links) en Jacques Timp schaken bij ‘Grenzeloos’.
  • Talentino De Greune Luiper aan het Koningsplein in Maastricht-Oost. Dit is een Stadstaverne en Brooderie. Mensen met een psychiatrische en/ of verstandelijke beperking krijgen de mogelijkheid om op bourgondische en ambachtelijke wijze gasten te laten genieten van hun culinaire talenten. Ook hier willen ze schaken.

Schaken op het terras van De Greune Luiper.
  • Het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers). Op de locatie aan de Pater Kustersweg op de weg van Maastricht naar Cadier en Keer zijn onder andere een aantal woonvoorzieningen voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv). Deze jonge mensen uit alle mogelijke landen kunnen vaak best wel een aardig partijtje schaken, alleen weten ze dat van elkaar niet. Zijn er schaakspellen beschikbaar, dan stelt iemand al sneller de vraag ‘wie wil een potje schaken?’. Dit zorgt voor verbinding.

De voorzitter en in het midden op de foto Omèr Cremers (Medewerker Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen opvang, Mentor). Rechts zit Reza Rahimi.

Weet je een locatie die misschien interesse heeft? Heb je suggesties?

Contacteer dan het bestuur.

1 gedachte over “Project ‘Vitaliteit en Verbinding’: we delen schaakspellen uit”