Pranav bleef knokken en won na 5 uur en 20 minuten

Pranav Kshirsagar in het NK in Groningen. (foto Martijn Hardeman)

Onze jeugdleden Pranav Kshirsagar en Sai Lalkota hebben in Groningen meegedaan aan het Nederlands Jeugd Schaak Kampioenschap. Dit werd gehouden van 27 april t/m 3 mei.

Dit NK is een heel zwaar toernooi. Het is een hele week en je speelt er tegen de jeugdtop van Nederland. Aan het NK kan niet zomaar iedereen meedoen; je moet je ervoor kwalificeren.

In zo’n NK gaat het niet alleen om de titels, maar de besten krijgen ook het recht om aan een Europees of wereldkampioenschap in hun leeftijdsgroep mee te doen.

Pranav (14 jaar) deed mee in de categorie B (t/m 16 jaar) en Sai (11 jaar) kwam uit in de groep C (t/m 14 jaar).

Ze hebben het allebei keurig gedaan. Pranav werd 10e met 3 punten uit 7 partijen. Sai werd 17e met 4 uit 9.

Sai tijdens het NK. (foto Martijn Hardeman)

Aan het thuisfront werd volop meegeleefd. De partijen werden live uitgezonden en aan de reacties in de appgroep van onze club viel af te lezen dat heel wat clubgenoten de partijen volgden en iedereen zat natuurlijk te hopen op succes voor “onze jongens”.

De uitslagen zie je via deze links:

Eindstand categorie B

Eindstand categorie C

Verslag op Schaakbond.nl

Partij van Pranav

Pranav speelde in de 6e ronde een hele lange partij. Met zwart tegen Ivan Ponomarev stond het heel lang gelijk, maar Pranav bleef knokken en uiteindelijk werd het harde werken beloond. Na 82 zetten had hij de winst binnen in de partij die zeldzaam lang duurde: maar liefst 5 uur en 20 minuten. Hier zie je die partij met commentaar van Pranav zelf. Dit is de partij die Pranav zelf koos om te laten zien.

Partij van Sai

We vroegen ook aan Sai of hij een partij wilde selecteren om te laten zien en Sai koos voor de onderstaande partij. Vooral het slot is heel mooi.

Sai behaalde 4 punten. (foto Martijn Hardeman)
Pranav scoorde 3 punten. (foto Martijn Hardeman)