NK E en D

Afgelopen week was het spannend voor de jeugd tot en met 12 jaar. Vorig weekend (8 en 9 mei) werd er gestreden om de titel in de E categorie (tot en met 10 jaar). Gisteren en eergisteren (13 en 14 mei) om de landstitel in de D categorie. Vanuit onze club nam Annelie deel aan de strijd in de E categorie voor meisjes. Aan het kampioenschap deden 18 deelnemers mee, en telde 9 ronden, waarbij beide spelers 25 minuten de tijd krijgen met 5 seconden extra per zet. Een spannend weekend voor haar dus!

Uiteindelijk wist ze de eerste dag 3 punten binnen te slepen, alleen Bregje Roebers (nr. 1), en Emma Barbier (nr. 4) wisten het van haar te winnen. Tegen Emma was het ongelooflijk spannend, alhoewel ze vroeg een toren verloor door een slimme vork, wist ze die achterstand later in te halen door in gelijkwaardige vork ook een toren buit te maken. Hierna speelde Annelie alleen hoog spel door de dood of de gladiolen te spelen door al haar pionnen te offeren voor een mat kans, die helaas werd doorzien. Geen gladiolen, maar wel een machtige pot.

De tweede dag kreeg ze het lastiger, en al in de eerste ronde moest ze het opnemen tegen het zusje van Emma, Sarah Barbier (nr. 6). Hier wist ze in een titanenstrijd remise tegen te spelen met alhoewel ze iets achter stond in een prachtige eindstelling te eindigen, waarbij beide koningen een pion blokkeerden, die gedekt stonden door het laatste stuk. Daarna dolf ze het onderspit tegen Olga Ruzaykyn (nr. 5) die duidelijk een juist antwoord klaar had staan op Annelies opening. Het leek even gesmeerd te lopen, totdat er een dijk van een val werd geopend, en Annelie in serie van noodlottige zetten werd gedwongen. Daarna won Annelie nog een punt tegen haar concurrent, en verloor er een van Emilia Lubbers (nr. 3). 4.5 punten, met een knappe hoeveelheid weerstandspunten, betekende een 7de plaats!

In de algemene categorie (met 39 spelers) deed voor Limburg Joshua (Op zijn plaats) mee, geen onbekende voor onze club. De eerste dag hield hij moedig stand en wist net als Annelie ook 3 punten binnen te halen. De tweede dag werd moeilijker voor hem door geduchte tegenstand, dus hij bleef op 3 punten steken, en kwam daarmee op de 32ste plaats.

De D categorie werd afgelopen dagen gespeeld, en hierin kwamen Pranav (Op zijn plaats), Kirill (Voerendaal) en Fleur (Tegelen) uit voor Limburg. Pranav en Kirill deden wat ze konden in de algemene categorie tegen 54 spelers, en wisten hierin 4 respectievelijk 3 punten te halen. Maar in hun veld, met namen als Zhu Chenwu, Jakhari Ansh, Wouter Terlouw en Tommy Grooten, was dat heel erg knap, maar niet genoeg om bij de podiumplaatsen in de buurt te komen. Fleur moest het opnemen tegen 22 anderen, maar kwam niet zo in het toernooi, en lukte het daarom dit keer niet een punt binnen te slepen. Zeker wel goed geprobeerd!

Eind deze maand volgen de kwalificaties voor de FGH categorieën (t/m 9 jaar), spannend of spelers van onze club zich weten te plaatsen!