Limburgse Online Jeugd Kampioenschappen

Afgelopen weekend waren de Limburgse Online Jeugdkampioenschappen voor Belgisch en Nederlands Limburg georganiseerd door LimLiga in samenwerking met de LiSB voor de categorieën tot en met 14 jaar. Het was een spannend toernooi met in totaal 35 kinderen verdeeld over 3 categoriën (t/m 10, t/m 12 en t/m 14). Iedere categorie moest 4 partijen op zaterdag spelen en 3 op zondag, met 10 minuten per speler op de klok en 5 extra seconden per zet.

Voor de Belgen stond kwalificatie voor het nationaal kampioenschap op het spel, dus de spelers die meedongen waren sterk. Schaakvereniging Maastricht was goed vertegenwoordigd met 3 spelers: Xavi en Annelie in de categorie t/m 10, en Stijn in de categorie t/m 14. Het was even wennen aan het platform Tornelo, maar het hebben van een vast tijdsschema (ook al werd het versneld op de tweede dag – heel goed plan, de half uur pauzes waren wel teveel van het goede), het kunnen inroepen van de arbiter en het kunnen zien van de spelers maakt wel dat dit platform veel meer een toernooi gevoel oproept dan ChessKid of Lichess. Wel is het inloggen, met het ook moeten instellen van de zoom verbinding, lastiger. Dat merkte Xavi op zaterdag, waardoor hij een valse start had. Dat het kunnen oproepen van een arbiter toch heel nuttig kan zijn, merkte Annelie na een verkeerde klik bij een rokade. Na het inroepen van de arbiter werd haar zet hersteld en mocht ze haar misser herstellen. Helaas verloor ze die partij alsnog.

Annelie, zat er zaterdag niet helemaal in, maar herstelde zich op zondag door onder andere van Leonard (de winnaar uit de categorie) te winnen, en behaalde daardoor 3.5 punt, genoeg voor een 5de plaats. Xavi werd 10de, maar wist wel van Amélia (de Belgisch jeugdkampioen t/m 8 jaar van 2020) te winnen. Zie hier voor de hele uitslag van deze categorie. Stijn, wist in de categorie t/m 14, welke een round-robin toernooi kende, 1 punt binnen te slepen en werd daarmee 7de, zie hier voor de hele uitslag. Goed gespeeld allemaal!

Dank aan Luc (ook voor zijn tomeloze geduld bij zoom problemen), Lennart en Jos voor de organisatie.

Volgende week gaan de categorie t/m 20 jaar verder. Hierin hebben wij (nog) geen deelnemers, maar onze concollega’s uit Voerendaal zijn wel ruim aanwezig, met 3 deelnemers (Ties, Nadia en Olaf) – heel veel succes!