De nieuwe voorzitter stelt zich voor

Frank Clevers (Jonathan Vos Photography)

Op donderdag 15 september jl. vond onze ledenvergadering plaats.

Op die ledenvergadering ben ik gekozen als de nieuwe voorzitter. Hieronder wil ik me graag even voorstellen.

Mijn naam is Frank Clevers, 66 jaar, en ben met Monique woonachtig in de wijk Malberg in Maastricht. 4 kinderen hebben inmiddels al voor 6 kleinkinderen gezorgd!

Sinds een paar jaar ben ik ‘Pensionado’ en heb alle tijd voor vrouw, kinderen en kleinkinderen, de sportschool, wandelend luisteren naar informatieve podcasts en mijn grootste hobby: schaken.

1972

In 1972 werd ik gepakt door het schaken door de legendarische WK-match Fischer-Spassky. Met mijn broers en jeugdvrienden werd volop geschaakt en we richtten in mijn geboorteplaats Grubbenvorst een vereniging op: De Witte Dame. We werden al snel een van de grootste en actiefste clubs van Limburg. Ook werden we tweemaal kampioen van Nederland bij de lagere scholen. Hoogtepunten waren ook de jaarlijkse jeugdtoernooien. Enkele daarvan heb ik zelf georganiseerd. We hadden ’n keer 240 deelnemers, je kunt je dat nu bijna niet meer voorstellen.

Helemaal geen sterk schaker

Na verhuizingen naar Roermond en Melick ben ik lid geworden bij respectievelijk ’t Pionneke en De Postertoren. Ik ben helemaal geen sterk schaker, maar mocht bij de laatste club toch twee keer clubkampioen worden en in die periode ook kampioen van Limburg in de 2e klasse.

Allerlei functies

Sinds 1972 ben ik onafgebroken actief als schaakvrijwilliger, tsja, als je ergens in zit kom je er niet meer los van. En het bloed kruipt waar het niet gaan kan… Ik heb in de loop der jaren eigenlijk alle functies die je kunt bedenken wel gedaan, nog vijf clubs opgericht en onder andere ook tien jaar voorzitter geweest van De Postertoren en langjarig voorzitter van de Limburgse schaakbond.

Alleen penningmeester was ik nooit. Maar daar hebben we onze Ronald voor!

Boeken

Kort nadat ik Pensionado werd, ‘begon’ corona en heb die coronatijd gebruikt om me te wijden aan het boek over de Maastrichtse schaakgeschiedenis ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van onze roemruchte vereniging. Erg leuk om te doen. Onze club heeft een rijke historie! Hierna heb ik nog een boekje gemaakt over mijn eerste club, De Witte Dame.

Mocht je belangstelling hebben, klik dan op de onderstaande hyperlink:

‘Schaakboeken’

Schrijven en redigeren was 44 jaar mijn beroep als dagbladjournalist, dus dat doe ik graag. Eerder heb ik ook het boek ’75 jaar schaken in Limburg’ gemaakt. Verder ook het boek ‘Allemaal schaken’ met een biografie van de Limburgse recordkampioen Alex Vinken en een selectie van mijn schaakrubrieken in de Limburgse kranten. Als je daar iets over wil vinden, is het wel te vinden via Google denk ik.

Dank ontvangen

Ik  mocht enkele malen dank ontvangen voor mijn vrijwilligerswerk: erelid De Witte Dame, erelid en daarna ook erevoorzitter Limburgse schaakbond, Lid van Verdienste KNSB en Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Nog wat andere activiteiten

Zoals gezegd, ik heb nu veel tijd om met schaken bezig te zijn.
Zo ben ik nog webmaster van de Limburgse Schaakbond en zit in de organisatie van het Limburg Open, het grote toernooi dat elk jaar met Pinksteren bij ons in Maastricht plaatsvindt en waar veel leden van ons aan meedoen. Een heerlijk evenement met bijna 500 deelnemers!

Ten slotte zit ik in de jubileumcommissie van de KNSB vanwege het 150-jarig bestaan en werk mee aan het boek dat zal verschijnen. Wist je dat de KNSB een van de oudste sportbonden van Nederland is en de oudste schaakbond ter wereld…?!

Ons bestuur

Het afgelopen seizoen was ik secretaris van onze vereniging en nu dus voorzitter. Ik heb er veel zin in. We hebben een goed bestuur met veel kennis en ervaring en een geweldige spirit. Het bestuur bestaat nu naast mij uit Ronald Nelissen, Bart de Koning, Maarten van Laatum en Reinier Overtoom.

Voortborduren op de ingezette lijn

We zullen voortborduren op de ingezette lijn en op wat er bereikt is.
Speerpunten zijn:

• Een actuele, dynamische website
  • Goede communicatie via ledenmailings, groepsapps en Facebook en uiteraard de gesprekken op de club en… aan de bar
  • Interne competitie
  • Externe competitie (dit seizoen met maar liefst 5 teams, fijn voor de teamspirit en onderlinge band)
  • Jeugdschaak (we willen de jeugd iets meegeven: geduld, rust, concentratie, vooruitdenken, sociaal contact enz.
  • Trainingen voor volwassenen op dinsdagavond (we zijn een ontwikkelgerichte vereniging)
  • Met allerlei initiatieven proberen we ook huisschakers, caféschakers en studenten aan ons te binden

Vitaliteit en verbinding

Belangrijke trefwoorden zijn:

• Vitaliteit
  • Verbinding

Een denksport als schaken is van wezenlijk belang voor de (mentale) vitaliteit van mensen en bevordert ‘ontmoeting’ en ‘verbinding’. Schaken brengt mensen met elkaar in contact: iedereen kan dit met elkaar doen: jongeren met ouderen, gehandicapten met validen, jongens met meisjes, mannen met vrouwen. Mensen van alle mogelijke nationaliteiten, culturen en sociale klassen kunnen met elkaar schaken.

Als we binnenkort nieuw spelmateriaal hebben, gaan we ons oude materiaal uitdelen bij scholen, buurthuizen en cafés en daar koppelen we ook activiteiten aan vast. Zo dragen we bij aan:

• Vitaliteit
  • Verbinding

Met vriendelijke groet,
Frank Clevers

1 gedachte over “De nieuwe voorzitter stelt zich voor”