Boek over schaakhistorie Maastricht nu verkrijgbaar

Vanaf vandaag is ‘Eeuwige Schaakverhalen’ verkrijgbaar, het interessante levensverhaal van onze vereniging, opgericht in 1920.

Een boek over de rijke schaakgeschiedenis van Maastricht van bijna 400 pagina’s vol mooie verhalen, anekdotes, foto’s, partijen en herinneringen van oud-leden.

‘Eeuwige Schaakverhalen’ is het levensverhaal van de 100-jarige Schaakvereniging Maastricht. De 100-jarige vertelt honderduit. Over de eerste decennia, toen de vereniging een elitaire herenclub was en in sjieke gelegenheden in de binnenstad schaakte. Grote wereldschakers zoals Euwe, Tartakower en Aljechin kwamen naar Maastricht en konden logeren bij de voorzitter, de huisarts Martin Bingen.

Het gaat ook over de oorlogsjaren. Kon er toen gewoon geschaakt worden? Jazeker! Maastricht werd zelfs tweemaal (in 1943 en 1944) kampioen van Zuid-Nederland. En hoe ging de club om met leden die met de NSB sympathiseerden of de Duitse nationaliteit hadden?

Ook gaat het boek over de gouden jaren met de enorme ledentallen. Wist je dat er in de jaren 80 twee grote schaakclubs waren in Maastricht? MSV en VSM. In 1982 had VSM maar liefst 166 leden! In 1987 had MSV 130 leden! Hoe deed de club dat toch?

Het levensverhaal van de eeuweling gaat ook over markante personen, zoals een huisarts, een kolonel, een mijnwerker, een miljonair, een priester, een Finse grootmeester, een eindspelkenner, een probleemcomponist en iemand die 79 jaar (!!) lid was.

Er waren grote kwesties: een toernooi in 1946 leverde een groot tekort op. Pas na 8 jaar was dat weggewerkt. Hoe fikste de club dat?

Een groot discussiepunt was een erfenis van 700 (antiquarische) schaakboeken in 1945. De voorzitter had die gedurende enkele decennia verzameld. Mooi, zo’n erfenis. Maar waarnaartoe met die boeken? Het duurde bijna een halve eeuw eer aan die toestand een einde kwam en de hele collectie in bruikleen werd gegeven aan de Stadsbibliotheek. Daar is alles, keurig geconserveerd en gecatalogiseerd, nog steeds voor iedereen ter inzage.

De 100-jarige heeft alles meegemaakt: succes, plezier, feest, vriendschappen voor het leven, maar ook verdriet, conflicten en ruzies (de club viel enkele malen uiteen).

De eeuweling ‘vertelt’ vele verhalen en anekdotes en laat prachtige foto’s en partijen zien en maar liefst 50 oud-leden halen herinneringen op aan een onvergetelijke tijd. Boeiend voor iedereen die geïnteresseerd is in het wel en wee van een (schaak-)vereniging.

Enkele bijzonderheden over ‘Eeuwige Schaakverhalen’:

• Rijk geïllustreerd met 215 foto’s.
  • Met 72 zorgvuldig geselecteerde partijen met analyses. Tevens een aantal eindspelstudies en probleemcomposities.
  • Binding: paperback
  • Omslag afwerking: glans
  • Formaat: 170 x 240 mm
  • Boekdikte 34 mm
  • Boekgewicht 741 gr.
  • Aantal pagina’s 391

Uitgegeven via ‘Boeken uit Limburg’

ISBN: 9789403635071

Prijs: €25,00

Verkrijgbaar via onderstaande hyperlink:

De opbrengst komt ten goede aan Schaakvereniging Maastricht.

Boekpresentatie

De officiële boekpresentatie is op zondag 26 september in sporthal De Geusselt, de dag dat Schaakvereniging Maastricht met tal van activiteiten het 100-jarig bestaan viert.

Over de auteur

Frank Clevers (1956, Grubbenvorst) schaakt sinds de beroemde match Fischer-Spassky (1972). Sindsdien is hij ook vrijwilliger bij diverse clubs en bij de Limburgse bond. Clevers was dagbladjournalist van 1976 tot 2020. Een schaker die journalist is, ofwel een journalist die schaakt, dat leidt uiteraard tot schrijven over schaken. Zo heeft hij bijna 20 jaar de schaakrubriek voor de Limburgse kranten verzorgd. Ook maakte hij het boek ’75 jaar schaken in Limburg’ en een boek en een website over de Limburgse recordkampioen Alex Vinken.

Clevers is erevoorzitter van de Limburgse bond, lid van verdienste van de KNSB en Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.