Maxim Hollands winnaar Jo Rikers trofee Maastricht

Maxim Hollands is winnaar geworden van de Jo Rikers Trofee, de prijs voor de beste partij van het voorbije seizoen bij Schaakvereniging Maastricht.

In 2008 werd Jo Rikers bij gelegenheid van zijn 40-jarig lidmaatschap benoemd tot erelid van de vereniging. Toen werd tevens de Jo Rikers Trofee ingesteld voor de beste partij op de club van het voorbije seizoen, een mooie manier om de naam Jo Rikers blijvend aan de club te verbinden en hem te eren voor zijn vele verdiensten voor de vereniging (zo’n 40 jaar bestuurslid, m.n. voorzitter en secretaris).

Jo Rikers overleed in 2017 in de leeftijd van 78 jaar.

De partij waar het om gaat is gespeeld door IM Maurice Peek (2388) en Maxim Hollands (1850) in het online Limburg League Rapid toernooi van 21 oktober 2020, een wekelijks toernooi waar Limburgse clubs het in teamverband tegen elkaar opnemen. De speeltijd bedraagt 10 minuten plus 5 seconden increment.

Maxim Hollands vertelt zelf: „Ten tijde van de coronacrisis heb ik, na een pauze van bijna twintig jaar, de draad met schaken weer opgepakt. Voor een van de partijen die ik sindsdien gespeeld heb mocht ik nu de jaarlijkse Jo Rikers trofee in ontvangst nemen.”

„Een onbekende is mijn tegenstander niet, lang geleden waren we nog clubgenoten bij schaakvereniging De Juiste -Z-, Maurice de sterspeler maar toen nog geen IM. We speelden deze avond twee partijen tegen elkaar waarvan ik de eerste tot mijn eigen verbazing won. Verdiend was die overwinning niet. In een eindspel dat ik graag tot een remise wilde brengen, blunderde mijn tegenstander een paard en verloor daarmee de partij.”

„Ook de tweede pot wist ik echter te winnen en deze keer wel verdiend! Wat mij aanspreekt is dat de positionering van de stukken, het creëren van de diagonalen en open lijnen optimaal tot uiting komt in een extreem lange stroom aan min of meer gedwongen zetten die uitmondt in de matstelling. Natuurlijk bijzonder als het lukt om zo de partij te domineren tegen een veel sterkere tegenstander. Ik zou zeggen, laat je meevoeren in de partij, geanalyseerd door Gino de Mon, en oordeel zelf!”