Uit de oude doos: een tegeltje uit 1980

Het herdenkingstegeltje uit 1980.

Af en toe doe je een leuke ontdekking. Je bent aan het snuffelen in dozen op zolder en komt iets tegen dat je kwijt was of in tijden niet meer had gezien.

Zo kwam oud-lid Remy Rikers bij het opruimen van zijn kantoor een tegeltje tegen uit 1980.

In 1980 maakte Sphinx een aantal van deze herdenkingstegeltjes bij gelegenheid van het 60-jarig bestaan van MSV. Remy was van 1980-1986 lid van MSV. De club fuseerde later met VSM tot MSV-VSM en deze heeft daarna de huidige naam Schaakvereniging Maastricht aangenomen.

Het 60-jarig bestaan van MSV werd in 1980 groots gevierd. Zo was er een schaakvaart over de Maas naar Luik.

Eveneens in het kader van het diamanten jubileum werd op het Vrijthof een levend schaakspel opgevoerd met 32 in fraaie kostuums gehulde kinderen. Wethouder Jan Hoen en de kampioen van Maastricht 1980 Frans Neus namen het tegen elkaar op (ons erelid Frans is nog altijd een verwoed schaker).

Last but not least werd er in het kader van het jubileum het 1e Internationaal Schaakfestival gehouden in de Eurohal. De deelname was gigantisch: 37 teams (achttallen) uit Limburg, Brabant, Duitsland, België en Frankrijk.

Daarbij past natuurlijk wel een herdenkingstegeltje. Leuk dat Remy het heeft bewaard en dat het weer is opgedoken. En dank aan Remy voor het delen. Een leuk stukje Maastrichtse schaakgeschiedenis.