Kampioen van Nederland basisonderwijs!

Van links naar rechts Srikar, Akul, Sai en Parth.

Basisschool Scharn uit Maastricht is zaterdag winnaar geworden van het Nederlands Kampioenschap voor schoolteams basisonderwijs 2024 Algemeen. Proficiat!

Het team van Scharn bestond uit Parth Kshirsagar (12 jaar), Sai Lalkota (11), Akul Gupta (9) en Srikar Lalkota (6). Deze spelers zijn ook allemaal lid van onze club en van de vereniging ‘Op zijn Plaats’.

Halve finales

Vorige week, op zaterdag 1 juni, vonden op twee plaatsen in het land (in Arnhem en in Kruiningen) de halve finales plaats, waarvoor de teams (viertallen) zich hadden geplaatst via de regionale kampioenschappen. Uit elke halve finale plaatsten 12 teams zich voor de finale op zaterdag 8 juni; in de finale streden dus 24 teams.

Finaledag

De finale vond plaats in Arnhem; deze ging over 7 ronden Zwitsers, speeltempo 15 minuten p.p.p.p. plus 5 seconden increment per zet. In de laatste ronde speelden de nummers 1 en 2 Scharn en GSV Groningen tegen elkaar. Scharn had een gemiddelde rating van 1637 en Groningen 1728. Het zou dus een spannende strijd worden. Scharn had aan een gelijkspel (2-2) genoeg. Na vier spannende partijen werd het dat ook. Scharn dus kampioen, proficiat!

Vijfde keer

Het NK basisonderwijs heeft een rijke historie. Het kampioenschap bestaat al sinds 1974. Het NK is nu vijf keer door een Limburgse school gewonnen:

• 1974 St. Janschool, Grubbenvorst
  • 1975 ’t Reuvelt, Grubbenvorst