Jos Uiterwijk benoemd tot erelid

Jos in volle concentratie tijdens het Limburg Open in Maastricht in 2014. Jos mag er trots op zijn dat hij tot een klein groepje behoort dat aan alle edities van het Limburg Open, vanaf 2007, heeft meegedaan.

Ere wie ere toekomt: Jos Uiterwijk is benoemd tot erelid van onze ‘Schaakvereniging Maastricht’, een waardering voor al het werk tijdens zijn uitzonderlijk lange periode als voorzitter. De Algemene Vergadering van onze vereniging heeft op 15 juli jl. unaniem met de voordracht door het bestuur ingestemd. Jos, van harte proficiat! Je staat nu in een rijtje van grote namen in de clubhistorie. De huldiging zal zijn op zondag 26 september in De Geusselt, als onze vereniging het 100-jarig jubileum viert.

Jos Uiterwijk is 18 jaar voorzitter geweest en was daarmee de langstzittende voorzitter in de 100-jarige geschiedenis van onze vereniging.

Jos werd in 2001 voorzitter van VSM. Toen VSM in 2002 met MSV fuseerde tot MSV-VSM, is hij voorzitter geworden van deze fusievereniging, die per 2014 Schaakvereniging Maastricht is gaan heten.

Een erelid wordt slechts zelden benoemd. Dit is voorbehouden aan personen die gedurende een lange reeks van jaren uitzonderlijk inspanningen hebben verricht.

Lijst ereleden

In de loop van ruim 100 jaar zijn de onderstaande personen tot erelid of erevoorzitter benoemd. Tussen haakjes het jaar van de benoeming (niet alle jaartallen konden achterhaald worden).

J.H. Goud (1912)

Erevoorzitters:

Martin Bingen (1941)

H. van der Eerden (1946)

Hoe kwam Jos in aanraking met het schaken?

Bij Jos is de kennismaking met het schaakspel op een heel andere manier gegaan dan bij de meeste andere liefhebbers. Jos deed als universitair docent onderzoek naar kunstmatige intelligentie en gebruikte schaken als onderzoeksobject en kwam derhalve beroepsmatig in aanraking met het spel. Daardoor was de interesse gewekt. Hij werd in 1990 lid van de Computer Schaak Vereniging Nederland, schreef een eigen computerschaakprogramma (‘Touch’) en deed met dat programma ook mee aan het NK computerschaak van 1992. Het schaken fascineerde hem zo, dat hij besloot om bordschaak te gaan spelen en werd in 1992 lid van VSM.

Matches

Overigens was Jos ook voorzitter van de Stichting Chess Events Maastricht, die ‘mens computer matches’ organiseerde en een groot aantal topspelers naar Maastricht haalde. Vanwege zijn expertise op het gebied van computerschaak was dit een kolfje naar zijn hand. Van 2001 tot 2008 zijn in totaal acht matches georganiseerd. Dit heeft tot veel exposure geleid.

Artikel in jubileumboek

In het jubileumboek dat op zondag 26 september bij de grote jubileumviering wordt gepresenteerd, komt Jos uitgebreid aan het woord, samen met ons andere erelid, Frans Neus.