Een geweldige ervaring voor Akul

Akul had het erg naar zijn zin bij het EK in Praag.

Ons jeugdlid Akul Gupta (10 jaar) heeft een geweldige ervaring opgedaan. Akul mocht de afgelopen weken meedoen aan het EK voor de jeugd in Praag (Tsjechië).

Het EK (European Youth Chess Championship) is een gigantisch groot toernooi. Eerst waren er kampioenschappen blitz en rapid en een rapidkampioenschap voor teams. Hierna volgde het ‘echte werk’: het kampioenschap klassiek schaak.

Het kampioenschap klassiek schaak werd zaterdag beëindigd.

Massaal evenement

Meedoen was op zich al een hele overweldigende ervaring. Want aan dit massale evenement deden zo’n 1200 spelers van 47 federaties mee. Er werd gespeeld in zes leeftijdsgroepen (U8, U10, U12, U14, U16 en U18) en per leeftijdsgroep was er een aparte groep ´Open´ en een groep ´Girls´. Van 22 t/m 31 augustus werden 9 ronden Zwitsers gespeeld. Het speeltempo was 90 minuten voor 40 zetten plus 30 minuten voor de rest van de partij en in de hele partij kreeg men 30 seconden extra per zet.

Begeleidingsteam

De Koninklijke Nederlandse Schaakbond had 15 spelers geselecteerd om aan het EK klassiek schaak mee te doen. De spelers werden vergezeld door een aantal ouders en een begeleidingsteam bestaande uit de coaches IM Robert Ris, GM Dimitri Reinderman, GM Jan Werle en GM Zhaoqin Peng. De coaches hebben gedurende het verblijf in Praag hard gewerkt om de nieuwe schaakgeneratie optimaal voor elke ronde voor te bereiden. Akul was gekoppeld aan Zhaoqin Peng.

Akul in volle concentratie tijdens het toernooi. (foto van toernooi website)

Verjaardag

Akul deed mee in de cat. U10. Hij begon sterk met twee winstpartijen. Maar al gauw werd ook duidelijk hoe zwaar het is als je op een EK speelt met de allerbeste spelers van Europa. Er volgden twee nederlagen, daarna weer een winstpartij en vervolgens drie nederlagen. Het toernooi werd besloten met een remise. Eindscore: 3,5 uit 9. Tussendoor was er overigens nog een feestelijk moment voor Akul. Want tijdens het toernooi vierde hij zijn 10e verjaardag en er werd natuurlijk voor hem gezongen.

Het was overigens de eerste keer dat een jeugdlid van onze vereniging mocht meedoen aan een officieel internationaal kampioenschap!

Zie ook:

Resultaten Akul

Website KNSB

Akul met coach grootmeester Zhaoqin Peng.