Consultatieschaak bij ons grotestukkenspel op zondag 29 aug.

Op zondag 29 augustus speelt onze vereniging een hele bijzondere wedstrijd. We schaken bij ons grotestukkenspel op Plein 1992 tegen De Postertoren uit Herkenbosch – op afstand, maar toch met elkaar verbonden!

Hoe gaat het in z’n werk?

Op zondag 29 augustus om 10.00 uur staat een groep leden van onze vereniging klaar bij het buitenschaakspel dat een tijdje geleden werd gerealiseerd op Plein 1992 (bij de Stadsbibliotheek en Coffeelovers).

Tegelijkertijd staat een groep leden van schaakvereniging De Postertoren startklaar bij een buitenschaakspel dat zij voor deze gelegenheid gereedzetten bij hun clublokaal De Sjmeed aan de Hoofdstraat in Herkenbosch (vlakbij de kerk).

De leden van de beide teams bespreken onderling welke zet ze zullen doen. Als men het eens is over de te spelen zet, wordt die uitgevoerd op het grotestukkenspel en een van de teamleden geeft die zet dan tevens via zijn smartphone door. De teamleider van de tegenstanders kan die zet dan op zijn smartphone zien verschijnen, want op het online schaakplatform Chess.com (dat met een app op de smartphone beschikbaar is) hebben ze een partij ‘aangemaakt’ waar ze elkaars zetten kunnen zien en doorgeven. Op die app is ook het speeltempo ingesteld (1 uur + 1 minuut per zet).

Komen de teams op een gegeven moment in tijdnood, dan zal er natuurlijk nog flink wat van de conditie gevergd worden, want dan moet een sprintje getrokken worden naar de stukken op het immense schaakbord!

Kortom: er wordt dus een partij op de smartphone gespeeld en de zetten die daar worden uitgevoerd, worden bepaald door de spelers bij de grote buitenschaakspellen in Maastricht en Herkenbosch.

Een wedstrijd waarbij teamleden overleggen over de te spelen zet, wordt ook wel consultatieschaak genoemd. Een wedstrijd als deze is niet eerder gespeeld in Limburg.

Rob Haarsma (De Postertoren) en Helmer Wieringa (Maastricht) waren in voor dit leuke en opvallende experiment en kwamen op het idee om dit samen te doen.

Het is gewoon buiten.

En eigenlijk echt buitengewoon!

Publiek is welkom.

Iedereen mag komen kijken en mag meedenken over de te spelen zet. Ook wie nog niet zo goed kan schaken, zal dit boeiende gevecht zeker leuk vinden. De teams hebben afgesproken dat alleen spelers met een ELO rating tot 1800 mogen meedenken over de zetten. Wie een hogere rating heeft, mag natuurlijk ook een kijkje komen nemen!

Voor meer informatie:

Helmer Wieringa