Schaken en vakantie, dat gaat prima samen op Mallorca

Maarten van Laatum in het toernooi op Mallorca.

Van 5 tot 13 oktober deden twee leden van onze vereniging, Maarten van Laatum en Jasper Zilverberg, mee aan een leuk toernooi in Palmanova (Calvià, Mallorca).

Van Maarten ontvingen we een verslag, enkele foto´s en een partij.

Mallorca is natuurlijk van een hoop dingen bekend: stranden, Duitsers, heerlijk weer, Duitsers, Engelsen, Duitsers, zee en dan ook in deze week schakers!

Jasper Zilverberg, oud-lid Hans Ouwersloot en ik gingen met zijn drieën de uitdaging aan om in een week 9 partijen te schaken. Een leuk toernooi maar wel anders, want er waren geen titelhouders. Dus geen grootmeesters en meesters, de hoogste rating was 2300. Veel kansen op het prijzengeld voor de amateur dus.

Analyseren met een biertje

We doen vaker dit soort schaakvakanties en zijn vooral fan van het idee om samen het toernooi te spelen en de partij lekker te analyseren met een biertje. Zo nu en dan doen we dan ook andere bordspelletjes en een uitje naar een bezienswaardigheid in de buurt. Of een activiteit zoals fietsen over het eiland.

Jasper Zilverberg.

Zeemonster

Waar het schaken te wensen overliet (ik was de enige die redelijk op mijn niveau acteerde), was de vakantie wel enorm geslaagd en hebben we veel plezier gehad. Daar gaat het uiteindelijk om, en de ene keer speel je een prima toernooi, de andere keer zit alles tegen. Jasper werd helaas ziek en zijn partijen zijn dan ook op miraculeuze wijze verdwenen. De mythe gaat dat een groot zeemonster ze mee de Middellandse Zee in heeft genomen toen Jasper daar nietsvermoedend lag te dobberen.

Ik speelde veel tegen jongere tegenstanders (gelukkig, die oudjes schuiven alleen maar) maar kwam door een slechte partij niet meer echt in het toernooi voor. Hoewel ik geloof ik nog gedeeld 8e geworden ben met 6 uit 9. Ik heb een partijtje uitgezocht voor jullie. Zie onder. Interessante partij van twee kanten.

Andere partijen en een mooi verslag van Hans Ouwersloot zijn nog te vinden op de site van Eindhoven:

De uitslagen van het toernooi zijn te vinden via onderstaande hyperlink:

Chess-Results

Partij