Een rijke schaakgeschiedenis

Schaakvereniging Maastricht is de oudste schaakvereniging van Limburg en heeft een rijke geschiedenis. De vereniging is opgericht op 12 juli 1920 onder de naam Maastrichtsche Schaak Vereeniging (MSV).

Een van de prominentste leden van MSV in de beginjaren was de huisarts Martin Bingen, die voorzitter was van 1924 tot 1941. Hij bouwde een (antiquarische) collectie schaakboeken en schaaktijdschriften op. Na zijn overlijden werd deze geschonken aan MSV. De collectie is later door MSV in bruikleen gegeven aan de stadsbibliotheek van Maastricht en is daar nog steeds te bewonderen.

Foto uit 1928, met rechts zittend voorzitter Martin Bingen, die het diploma toont dat werd uitgereikt aan Anton Rosmüller (de man in legeruniform) bij gelegenheid van diens behaalde Kampioenschap van Limburg.

In de jaren 20 en 30 kwamen er zeer regelmatig wereldtopspelers naar Maastricht voor een simultaan met vaak causerie vooraf en analyse achteraf. Onder hen o.a. Aljechin, Euwe, Tartakower, Rubinstein en Bogoljubow.

Tijdens de oorlogsjaren 1940-1945 kon het schaken in Maastricht vrijwel ongestoord doorgaan. In 1943 en 1944 werd MSV zelfs kampioen van Zuid-Nederland.

Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum werd in 1946 een groots opgezet internationaal meestertoernooi georganiseerd. De Zuid-Limburgse schaker Alex Vinken, mijnwerker uit Spekholzerheide, werd in dat toernooi knap 5e.

Alex Vinken

In 1958 werd Alex Vinken eerste-bordspeler van MSV. Hij was ruim twintig jaar de schaaktechnische inspirator van MSV. Mede door zijn simultaans, analyses en wedstrijdbesprekingen ontstond er een generatie MSV-schakers die tot op hoge leeftijd sterk bleef spelen. Alex Vinken werd overigens 20x Kampioen van Limburg. Aan hem is door schaakpromotor Frank Clevers een speciale website gewijd: https://www.alexvinken.nl/

In 1968 ontstond in Maastricht ook VSM, het Verenigd Schaakgenootschap Maastricht, een vereniging die in korte tijd uitgroeide tot een van de grootste van Nederland. Vanaf dat moment bestonden er dus twee schaakverenigingen in Maastricht, MSV en VSM. De animo voor schaken in de stad was zó ontzettend groot dat er twee bloeiende verenigingen naast elkaar konden bestaan.

Fusie MSV en VSM

MSV en VSM kenden een gezonde rivaliteit. Maar toch was het niet meer dan logisch dat beide verenigingen op een gegeven moment samen zouden gaan. Per 1 januari 2003 gingen ze samen verder onder de naam MSV-VSM. De naam is sinds 2014 Schaakvereniging Maastricht. Dit is de ‘roepnaam’, maar statutair is de naam nog MSV-VSM.

Boek
Voorkant en achterkant van het boek ‘Eeuwige Schaakverhalen’.

In 2021 heeft de vereniging uitgebreid het eeuwfeest gevierd. De vereniging bestond eigenlijk al een jaar eerder 100 jaar, maar het jubileum kon toen nog niet gevierd worden vanwege de coronapandemie. Een van de hoogtepunten van de viering in 2021 was de toekenning van de Koninklijke Erepenning aan de vereniging.

De vereniging is al tweemaal benoemd tot Limburgse ‘Club van het Jaar’. De eerste maal in 2003, de tweede maal in 2021.

Jubileumboek

De rijke schaakgeschiedenis is uitgebreid beschreven in het boek ‘Eeuwige Schaakverhalen’ dat bij gelegenheid van het 100-jarig bestaansfeest is uitgebracht. Het boek telt 391 pagina’s en is rijk geïllustreerd met 215 foto’s. Tevens zijn er 72 zorgvuldig geselecteerde partijen met analyses in opgenomen, alsmede eindspelstudies en probleemcomposities.

Het boek is uitgegeven via ‘Boeken uit Limburg’. Auteur: Frank Clevers. ISBN: 9789403635071. Prijs: € 25,00. Alle informatie over het boek en wijze van bestellen is hier te vinden:

‘Eeuwige Schaakverhalen’