Verslag en foto’s van een geweldig eeuwfeest

Tijdens het voorbije weekeinde (25/26 september) heeft onze vereniging het 100-jarig bestaan gevierd. Nou ja, we bestaan natuurlijk al 101 jaar (opgericht in 1920), maar omdat we het jubileum vorig jaar vanwege corona niet konden vieren, hebben we dat nu gedaan.

Het is een prachtig weekeinde geworden met alles erop en eraan. Een jeugdtoernooi, een reüniediner, een snelschaaktoernooi, een reünieschaakwedstrijd, nostalgie, huldigingen, een duik in de geschiedenis, en… flink feest met drankjes en een heerlijk dinerbuffet.

Toen we de datum van de viering een paar maanden geleden vastlegden, hadden we nog wat onzekerheid wat betreft corona. Het heeft gelukkig goed uitgepakt. Want uitgerekend dit weekeinde werd de 1,5 meter losgelaten en konden we weer gewoon als vanouds handen schudden en elkaar omhelzen.

Wel waren we verplicht om bij binnenkomst de coronacheck te doen. Gelukkig kregen alle QR codes groen licht en konden we alle gasten binnenlaten.

Jeugdtoernooi op zaterdagmiddag

Op zaterdag 25 sept. was de aftrap van de jubileumviering met een toernooi voor de jeugd. Er deden 26 scholieren uit Maastricht en omstreken mee aan dit jubileum schoolschaaktoernooi, waarvoor onze jeugdleider Bart de Koning een mooie naam had bedacht: De Eeuwige Stelling. Er werd de hele middag in 7 ronden tegen elkaar gestreden.

Voor een uitgebreid verslag klik hier. Zie ook fotoalbum

Reünie op zaterdagavond

Heel veel mensen bewaren goede herinneringen aan ‘de goeie ouwe tijd’. In de jaren 80 bijvoorbeeld had een grote groep jeugdleden een hele leuke en hechte onderlinge band, zó leuk dat ze die tijd nooit zijn vergeten. Sterker nog: ze wilden elkaar na heel veel jaren nog graag eens ontmoeten. Op zaterdagavond 25 sept. zagen ze elkaar voor het eerst sinds vele jaren weer in een restaurant in Maastricht. Ze genoten van dit reüniediner en haalden herinneringen op.

Ook de jeugdleider van de jaren 80, Ton Knipschild, was aanwezig samen met zijn vrouw, net als erelid Frans Neus. Verder mocht ‘schrijver dezes’ (jullie secretaris Frank Clevers) samen met zijn vrouw aanwezig zijn als speciaal genodigde omdat hij als auteur van het jubileumboek heel veel oud-leden had opgespoord, waarna zij weer met elkaar in contact kwamen.

De grote verrassing van de avond: Douglas Maclagan. Niemand wist dat hij zou komen, behalve Frans Neus. Ineens verscheen Douglas ten tonele. Heel bijzonder, want hij kwam speciaal voor deze gelegenheid helemaal vanuit Nepal. We zien op deze foto Douglas en Frans. Je ziet dat ze een geheim hebben gedeeld… Het geheim dat Douglas tóch zou komen, terwijl hij tegen iedereen had gezegd dat het vanwege corona echt niet ging lukken.

Fotoalbum

Snelschaaktoernooi op zondag

Als een schaakclub een jubileum viert, wordt er natuurlijk ook geschaakt. Maar liefst 33 deelnemers deden mee aan een snelschaaktoernooi. Het was aanpoten, want er werden 13 ronden gespeeld. Helmer Wieringa had het als wedstrijdleider allemaal goed voor elkaar. Het was natuurlijk ook een zenuwenstrijd en een secondenspel, want men had voor een partij slechts 3 minuten + 2 sec. per zet.

Ook voor dit toernooi was een leuke naam bedacht: ‘Mestreech Blitz Open 101’, en die 101 was natuurlijk een verwijzing naar het werkelijke aantal jaren dat onze vereniging nu bestaat. Toernooiwinnaar, althans de winnaar van groep A, werd IM Christian Seel met 11,5 uit 13. 2e werd Guus van den Akker, 3e Michal Bodický. Groep B werd gewonnen door Reinier Overtoom, 2e werd Alister McDonald, 3e Frits Verheijen. Frits liep overigens onder luid applaus een hilarisch ererondje voordat hij bij de prijsuitreiking de trofee in ontvangst ging nemen. Dat was lachen. Leuk, Frits!

Voor de volledige uitslag klik hier.

Zie ook fotoalbum

Een speciaal fotomoment

Ons eeuwfeest werd bezocht door vele tientallen oud-leden. Het was voor velen een mooi weerzien na vele jaren. Sommige mensen hadden elkaar al 40 of 50 jaar niet meer gezien. Heel bijzonder was dat het team dat in 1971 2e van Nederland werd bij de middelbare scholen, na 50 jaar (!!) weer bij elkaar was.

Dit team bestond in 1971 uit Ton Knipschild, Frans Neus, Elbert Fliek, Majo Nelissen, Leon Deliège en Frits Partouns. Ze zaten destijds op het Henric van Veldeke College en waren ook lid van VSM. Er was een foto uit 1971 bewaard gebleven, waar de zes spelers poseerden met een schaakbord naast een VW Kever, in die tijd een populaire auto. Afgelopen zondag gingen ze in dezelfde opstelling als in 1971 weer op de foto en om de nostalgie compleet te maken was er door de organisatie een VW Kever geregeld waar ze 50 jaar later mee op de foto konden gaan.

Dank aan Wil Aelfers uit Elsloo, die speciaal naar Maastricht was gekomen om zijn trouwe oldtimer even uit te lenen voor deze foto.

Op de foto’s zien we het verschil tussen 1971 en nu. Bovenaan de foto uit 1971, onderaan de foto die zondag jl. werd gemaakt. De spelers staan in dezelfde opstelling. Staand van links naar rechts Ton Knipschild, Frans Neus, Elbert Fliek (ook nu weer met de armen over elkaar) en Majo Nelissen. Gehurkt net als 50 jaar geleden: Leon Deliège (links) en Frits Partouns.

De twee laatstgenoemden kwamen nog net zo gemakkelijk rechtop als 50 jaar geleden!

De reüniewedstrijd Jäög – Aw Bök

Heel leuk op de zondagmiddag was de reüniewedstrijd met een hoog gehalte aan matadoren van vroeger, vrijwel allemaal oud-leden van enkele tientallen jaren geleden. Ons erelid Frans Neus trad op als wedstrijdleider en had geregeld dat er twee teams van 12 personen tegen elkaar speelden. Men speelde tweemaal tegen dezelfde tegenstander een rapidpartij. De wedstrijd kreeg een mooie, toepasselijke naam: ‘de Jäög’ (zo schrijf je in het Maastrichts ‘jeugd)  tegen de ‘Aw Bök’. En wat bleek? Ook al heb je lang niet geschaakt, je verleert het nooit. De ‘Aw Bök’ wonnen. Maar belangrijker was het weerzien na vele jaren.

Fotoalbum

Wie de exacte, gedetailleerde uitslag van de reüniewedstrijd wil weten, moet in het fotoalbum maar even helemaal naar beneden scrollen, daar staat een foto van het wedstrijdformulier met alle namen.

Het officiële gedeelte

Om 16.00 uur begon het ‘officiële gedeelte’ van de jubileumviering.

Alle foto’s van het ‘officiële gedeelte’, dus alle foto’s van de onderdelen die hierna nog genoemd worden, zijn bijeengezet in een fotoalbum van in totaal 121 foto’s en 4 filmpjes: fotoalbum.

Lezing ‘100 jaar schaken in Maastricht’

Na een welkomstwoord door voorzitter Hans Hoornstra hield schrijver dezes (Frank Clevers), auteur van het boek ‘Eeuwige Schaakverhalen’ over 100 jaar schaken in Maastricht (400 pagina’s), een lezing. Hij leidde de toehoorders door de rijke schaakgeschiedenis van Maastricht. Hij vertelde de belangrijkste en leukste wetenswaardigheden en liet in de vorm van een Power Point Presentatie met een beamer op een groot scherm tientallen prachtige foto’s uit de oude doos zien.

Heb je het boek nog niet en ben je nieuwsgierig naar wat er zoal in het boek staat? Klik dan hier.

Aanbieding ‘eerste exemplaar’ jubileumboek

Na zijn lezing heeft de auteur van het jubileumboek het ‘eerste exemplaar’ van het boek aangeboden aan burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht.

Uitreiking Koninklijke Erepenning

Na het in ontvangst nemen van het boek, nam de burgemeester het woord, ook een beetje namens de Koning. Koning Willem-Alexander heeft namelijk aan onze vereniging de Koninklijke Erepenning toegekend, die het respect en de waardering symboliseert die de Koning heeft voor de bijzondere verdiensten van onze vereniging. Zo’n onderscheiding is hoogst zeldzaam.

Hier zijn we natuurlijk apetrots op. De burgemeester hield een mooie toespraak en reikte de erepenning en bijbehorende documenten uit aan onze voorzitter Hans Hoornstra.

Huldiging erelid Jos Uiterwijk

We zijn trots op onze kaderleden en we zijn deze personen dankbaar voor al hun inzet. Zo iemand is Jos Uiterwijk. Hij is 18 jaar voorzitter geweest en was daarmee de langstzittende voorzitter in de 100-jarige geschiedenis van onze vereniging.

Hij werd in 2001 voorzitter van VSM. Toen VSM in 2002 met MSV fuseerde tot MSV-VSM, werd hij ook voorzitter van deze fusievereniging, die per 2014 Schaakvereniging Maastricht is gaan heten. De vereniging benoemde hem onlangs tot erelid. Nu werd hij gehuldigd en ontving een mooie bos bloemen en een hele fraaie oorkonde. Schrijver dezes mocht het erelid toespreken.

Huldiging ‘topvrijwilliger’ Esther Smael

Esther Smael werd gehuldigd omdat ze zo ontzettend veel voor de jeugdafdeling van onze vereniging heeft gedaan. Zij werd in de bloemetjes gezet en ontving een prachtige oorkonde als ‘vrijwilliger van het jaar’. Proficiat Esther en namens de hele vereniging dank voor al je inspanningen.

Huldiging ‘Club van het Jaar’

Onze vereniging is onlangs door de Limburgse Schaakbond benoemd tot ‘Club van het Jaar’ over het seizoen 2020/2021. Daar zijn we natuurlijk heel trots op. We voelen ons vereerd met deze benoeming. De bijbehorende prijs, een digitale schaakklok, werd door voorzitter Walter Kunstek uitgereikt aan onze voorzitter Hans Hoornstra. Walter deed dat nadat hij een mooie toespraak had gehouden met heel veel complimenten aan het adres van onze vereniging.

Onze voorzitter sprak daarna ook nog even een woordje en vermeldde vooral de verdiensten van Helmer Wieringa. Zonder mensen zoals Helmer kun je nooit Club van het Jaar worden. Hij zet zich dag in dag uit in voor de vereniging. Hij is de motor achter vele initiatieven, zoals bijvoorbeeld het buitenschaakspel op Plein 1992.

Toespraak bestuurslid KNSB

Namens het bestuur van de KNSB was bestuurslid (penningmeester) Ivar Heine aanwezig bij de jubileumviering. Hij was de laatste spreker, last but not least. Hij stak de vereniging een pluim op de hoed en zei ook dat hij het zo’n leuk idee van ons vond om cafés in Maastricht te gaan voorzien van schaakspellen (jubileumdonaties zijn daar voor bestemd).

Sterker nog: hij zegde toe dat de KNSB er tien zou schenken voor dit doel.

Afhalen en signering boek

Na alle toespraken was er gelegenheid voor degenen die het jubileumboek ‘Eeuwige Schaakverhalen’ besteld hadden, om dit af te halen. Het kon meteen ook gesigneerd worden door de auteur. Maar goed dat we nog wat extra exemplaren besteld hadden, want er was veel vraag naar en in een mum van tijd werden deze exemplaren verkocht.

Op de foto zien we links de auteur en rechts Bas van der Grinten, die uiteraard blij is met het boek. Bas is van de Venlose Schaakvereniging, een van de verenigingen in Limburg die over een paar jaar het 100-jarig bestaan zullen gaan vieren.

Receptie en dinerbuffet

Nu was het tijd voor feest. Rond 17:00 uur begon de informele receptie, een gezellig samenzijn onder het genot van een drankje. We toostten op het verleden (100 jaar schaken) en de toekomst! Er werden gezellig herinneringen opgehaald aan die goeie ouwe tijd en er werden sterke verhalen verteld.

Het dinerbuffet was door Fer en zijn mensen uitstekend verzorgd.

Halverwege de avond werd de jubileumviering afgesloten en vertrokken de laatste gasten huiswaarts.